Mobilność elektryczna: Mercedes-Benz przestawia zwrotnicę / Generation EQ: nowa wizja mobilności

Mobilność elektryczna: Mercedes-Benz przestawia zwrotnicę

 

Generation EQ: nowa wizja mobilności 

 Paryż/Stuttgart. Mercedes-Benz „Generation EQ” pokazuje, w jaki sposób samochody elektryczne mogą wkrótce zająć lewy pas – koncepcyjny model o wyglądzie SUV-a w stylu coupé zapowiada nową generację modeli na prąd. Dynamiczny design nadwozia z nową „elektrostylizacją” akcentuje moc i rodzaj zastosowanego napędu: dwa silniki elektryczne, które dzięki możliwości skalowania komponentów generują moc systemową sięgającą nawet 300 kW, oraz stały napęd na wszystkie koła gwarantują sportowe osiągi. „Generation EQ” zapewnia do 500 km zasięgu i typowy dla Mercedesów poziom bezpieczeństwa, komfortu, funkcjonalności oraz łączności, a tym samym spełnia wszystkie wymagania w zakresie współczesnej, zrównoważonej mobilności. Również jego wnętrze wyróżnia się nowoczesnymi rozwiązaniami, w tym całkiem nową koncepcją aranżacji kabiny. Debiutujący na targach motoryzacyjnych w Paryżu prototyp „Generation EQ” daje początek zupełnie nowej marce produktów Mercedes-Benz związanych z elektryczną mobilnością – EQ. Za nazwą EQ kryje się hasło „Elektryczna Inteligencja”, pochodzące od sztandarowych wartości producenta ze Stuttgartu – emocji i inteligencji.

 „Mobilność jutra będzie opierać się na czterech filarach: łączności, autonomiczności, współdzieleniu i elektryczności. »Generation EQ« w logiczny sposób łączy wszystkie te filary” – mówi dr Dieter Zetsche, szef koncernu Daimler AG i oddziału osobowych Mercedesów. „Przyszłość należy do samochodów bezemisyjnych. A nasza nowa marka EQ wykracza daleko poza auta elektryczne. To kompleksowy, elektryczny ekosystem usług, technologii i innowacji”.

Architektura pojazdu elektrycznego dla wszystkich modeli

Nowa generacja elektrycznych Mercedesów będzie bazować na architekturze opracowanej specjalnie z myślą o modelach na prąd. Wszechstronne możliwości skalowania sprawiają, że można ją zastosować we wszystkich modelach – modułowa konstrukcja pozwala modyfikować nie tylko rozstaw osi i kół, ale też parametry wszystkich elementów napędu, przede wszystkim akumulatorów. W ten sposób koncepcja pojazdu jest zoptymalizowana tak, aby spełnić wszystkie wymogi stawiane nowej rodzinie aut na prąd. Bazowa architektura nadaje się do stosowania w SUV-ach, limuzynach, coupé, kabrioletach oraz innych seriach modelowych.

Podobnie jak w najnowszych seryjnych Mercedesach architektura korzysta z inteligentnej mieszanki materiałów – stali, aluminium i włókien węglowych. Pozwala to spełnić najwyższe wymagania w zakresie lekkiej konstrukcji, sztywności oraz efektywności kosztów.

Wygląd zewnętrzny z nową „elektrostylizacją”

„»Generation EQ« jest hot & cool” – mówi Gorden Wagener, szef designu Daimler AG. „Jego fascynujący charakter to zasługa nowej interpretacji naszej filozofii designu – filozofii zmysłowej przejrzystości. Chcieliśmy stworzyć awangardowy, współczesny wygląd z elementami podkreślającymi rodzaj zastosowanego napędu. Jednocześnie stylizacja wizjonerskiego prototypu ogranicza się do minimum – i odsłania w ten sposób intrygującą progresywność”.

Monolityczna bryła „Generation EQ” łączy geny SUV-a z dynamicznym charakterem coupé i domieszką stylu shooting brake w tylnej części nadwozia. Wydłużona, opadająca linia dachu podkreśla muskularne proporcje prototypu, podobnie jak poszerzone błotniki i 21-calowe obręcze z lekkich stopów. Jego „elektrostylizacja” to efekt kontrastu, jaki srebrny lakier alubeam tworzy z czarną maską płynnie przechodzącą w przednią szybę i przyciemniany, szklany dach. Ledwie widoczne szczeliny pomiędzy poszczególnymi elementami nadwozia, ukryte wycieraczki, kamery zamiast bocznych lusterek i brak tradycyjnych klamek również podkreślają harmonijny design SUV-a, a jednocześnie obniżają opór powietrza.

Zorientowany na kierowcę kokpit

Kokpit „Generation EQ” bazuje na intuicyjnej obsłudze dotykowej. Asymetryczny panel instrumentów z dużym, wygiętym ekranem podporządkowano potrzebom kierowcy, a innowacyjna, cyfrowa koncepcja sterowania zdecydowanie różni się od rozwiązań stosowanych obecnie – i zapowiada przyszłość projektowania wnętrz samochodów z gwiazdą.

Wnętrze „Generation EQ” charakteryzuje współczesny luksus – a najlepszym tego przykładem jest zupełnie nowy interfejs użytkownika, łączący emocjonujący wygląd z inteligentnym, przyjaznym sterowaniem bez tradycyjnych dźwigni i przełączników. Wyjątkiem są tu typowe dla Mercedesa przyciski elektrycznego sterowania foteli. Na dwóch z trzech smukłych ramion kierownicy znajdują się panele dotykowe zintegrowane z ekranami OLED (OLED – organiczna dioda elektroluminescencyjna). Wskazują one ikony i symbole poszczególnych menu. Kierowca może poruszać się po różnych menu i potwierdzać swój wybór jednym kliknięciem.

24-calowy wyświetlacz TFT w rozdzielczości HD prezentuje wszystkie istotne informacje, takie jak prędkość, zasięg, dane dotyczące podróży oraz mapy systemy nawigacji. Nowością jest widoczne rozróżnienie pomiędzy minimalistycznym a szczegółowym interfejsem – to kierowca wybiera, czy w zasięgu wzroku chce mieć podstawowy zakres informacji, czy móc śledzić dodatkowe parametry.

Spersonalizowany interfejs użytkownika

Ilość informacji można zwiększać stopniowo, od pojedynczych lub podwójnych wskaźników prędkościomierza i obrotomierza aż po cyfrowy wyświetlacz prezentujący więcej danych. Zawartość modułowego interfejsu można indywidualizować pod kątem preferencji kierowcy, podobnie jak jego kolorystykę – atrakcyjny wygląd zapewniają między innymi odcienie elektrycznego błękitu, bieli i różowego złota. Podświetlenie instrumentów zależy od wybranego trybu jazdy lub procesu ładowania.

Konsola środkowa z obramowaniem w kolorze różowego złota zdaje się unosić w powietrzu. Klasyczne instrumenty sterowania zastąpiły tu panele dotykowe, służące zarówno do obsługi multimediów, jak i klimatyzacji. Dotykowo obsługuje się również klamki drzwi oraz opuszczanie i podnoszenie szyb. Miejsce tradycyjnych lusterek bocznych zajęły kamery, z których obraz wyświetla się na ekranach w panelach drzwi.

Awangardowe, funkcjonalne wnętrze

„Generation EQ” wyposażono w cztery osobne fotele. Ich smukła architektura i awangardowa tapicerka tworzą wrażenie wizualnej lekkości, a zintegrowane w zagłówkach głośniki dbają o indywidualne doznania dźwiękowe. Podparcie boczne pokryto białą skórą, perforacja odsłania cząstki w kolorze różowego złota, a obszycie przywodzące na myśl ścieżki elektryczne efektownie kontrastuje z brązowymi siedziskami i oparciami. W oparciach przednich foteli zintegrowano ekrany TFT dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń.

EQ: nowa marka mobilności elektrycznej firmowana przez wynalazcę samochodu

EQ oferuje kompleksowy ekosystem elektrycznej mobilności – produkty, usługi, technologie i innowacje. Portfolio sięga od pojazdów elektrycznych przez ładowarki typu wallbox i usługi ładowania aż po systemy magazynowania energii w domu. W przyszłości pod marką EQ Mercedes-Benz będzie oferować modele z napędem elektrycznym. Nazwa EQ pochodzi od hasła „Elektryczna Inteligencja” i odwołuje się do wartości producenta ze Stuttgartu – emocji i inteligencji. Nowa marka obejmuje wszystkie kluczowe aspekty mobilności elektrycznej i wykracza znacznie poza same pojazdy. Przyszłe modele EQ będą ucieleśniać istotę takiej mobilności w nowoczesnym wydaniu: reprezentować fuzję emocjonującego wyglądu, inteligentnego designu, wyjątkowej przyjemności z jazdy, dużej praktyczności na co dzień i maksymalnego bezpieczeństwa – wizytówki każdego modelu sygnowanego przez wynalazcę automobilu.

Bliski produkcji pojazd koncepcyjny „Generation EQ” jako pierwszy wykorzystuje nową architekturę dla pojazdów elektrycznych wszystkich serii modelowych. Dieter Zetsche: „W 2007 roku pojawił się e-smart – pionier elektrycznej mobilności. Teraz przestawiamy zwrotnicę Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia ofensywy elektrycznych produktów we wszystkich segmentach, od klasy aut kompaktowych do luksusowych”.

Na zewnątrz i w środku: nowa świetlna sygnatura elektrycznych modeli

Wraz z nową sygnaturą świetlną Mercedes-Benz prezentuje stylistyczny trend dla kolejnych elektrycznych modeli z gwiazdą. Znakiem rozpoznawczy „Generation EQ” jest przeszklony przedni grill o nazwie „Czarny panel”, w którym zintegrowano podświetloną na biało gwiazdę i wszystkie elementy świetlne. Jego niebieska iluminacja tworzy zupełnie nową interpretację typowej osłony Mercedesa.

Widoczna z profilu e-linia biegnie wokół kamer zastępujących lusterka, a jej chromowane akcenty z detalami w kolorze różowego złota i ramiona 21-calowych felg nawiązują do wykończenia kabiny.

Kształt tylnych lamp odwołuje się do designu „Czarnego panelu”. Otaczają je podświetlane na niebiesko diodowe listwy, które podczas jazdy zachowują się jak światła mijania – ich kolor zmienia się wówczas na czerwony. Umieszczona pośrodku gwiazda Mercedesa, podobnie jak z przodu, ma białą iluminację. I podobnie jak z przodu, boczne krawędzie pasa świetlnego zmieniają swój odcień na pomarańczowy, gdy tylko kierowca włączy jeden z kierunkowskazów.

Nastroje oświetlenie: od scenariusza powitalnego do elektrycznego błękitu

Gdy kierowca zbliża się do samochodu, na powitanie w kabinie uruchamia się nastrojowe oświetlenie w konkretnym kolorze. Powitalny scenariusz dopełnia podświetlenie perforowanych paneli drzwi. Kiedy kierowca zajmie już miejsce za kierownicą, iluminacja zmienia kolor na elektryczny błękit, a podświetlenie drzwi i foteli zaczyna powoli przygasać. Centralny ekran budzi się do życia i podaje aktualną ilość energii, a nawigacja wskazuje miejsca, do których można dojechać przy obecnym poziomie naładowania akumulatora.

Adaptacyjne oświetlenie dla dobrego nastroju

Wyjątkowa atmosfera na pokładzie „Generation EQ” to również zasługa adaptacyjnego nastrojowego oświetlenia. Elementy świetlne znajdują się pod głównym ekranem, przy bocznych i centralnych otworach wentylacyjnych, przy fotelach, klamkach i na panelach drzwi, na konsoli środkowej oraz wokół gwiazdy Mercedesa na kierownicy.

Mocny napęd elektryczny: łączna moc 300 kW i zasięg do 500 km

Zespół napędowy „Generation EQ” korzysta z dwóch silników elektrycznych przy przedniej i tylnej osi. Zamontowanie akumulatora głęboko pod podłogą, między osiami, oraz napęd na obie osie ze zmiennym rozdziałem momentu obrotowego zapewniają podstawy dla wysokiego poziomu dynamiki jazdy i bezpieczeństwa. W najmocniejszej wersji, o łącznej mocy nawet 300 kW oraz 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego, „Generation EQ” przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 5 s. W połączeniu z inteligentną strategią działania jego zasięg wynosi do 500 km.

W ramach przygotowań do produkcji seryjnej Mercedes-Benz korzysta nie tylko z własnych projektów i doświadczenia, ale również z modułowej strategii dla napędów alternatywnych w różnych modelach oraz bezpośredniego dostępu do kluczowych podzespołów napędu elektrycznego. Wysokowydajny akumulator litowo-jonowy dostarcza spółka zależna koncernu Daimler – firma Deutsche ACCUMOTIVE. Za sprawą modułowej konstrukcji jego łączna pojemność przekracza 70 kWh.

Wygodne ładowanie w domu i w trasie

„Generation EQ” korzysta z najnowszych technologii ładowania. Pojazd jest przygotowany do ładowania w domu – indukcyjnego i za pomocą wallboxa – oraz do szybkiego ładowania w drodze. W przyszłości użytkownicy będą mogli korzystać również z domowych systemów magazynowania energii Mercedes-Benz. W gospodarstwach wyposażonych w ogniwa fotowoltaiczne nadmiar energii słonecznej będzie można zużyć do „zatankowania” pojazdu – prąd z takiego źródła jest w dużym stopniu niezależny od dostaw z sieci.

Wprowadzenie szybkiego ładowania za pośrednictwem portu CCS (Combined Charging System) umożliwi znacznie skrócenie czasu ładowania. Ten europejski standard pozwala na szybkie ładowanie o mocy zdecydowanie wyższej niż obecnie. Podczas gdy dziś wynosi ona od 50 do – niekiedy – 150 kW, w średnio- i długoterminowej perspektywie planowane jest osiągnięcie nawet 300 kW. W rezultacie naładowanie akumulatora ilością energii wystarczającej do przejechania 100 km potrwa 5 minut.

Systemy wspomagające – najwyższe bezpieczeństwo

Nie trzeba dodawać, że „Generation EQ” wyposażono w najnowsze systemy wspomagające kierowcę od Mercedes-Benz. Korzystając ze szczegółowych map dostarczonych przez naszego partnera – firmę HERE – systemy znają dokładny promień łuku, pozycję samochodu i rozmiar ronda. W rezultacie pojazd może sam dostosować swoją prędkość i dynamikę jazdy, tak aby zapewnić kierowcy jeszcze większy komfort. EQ podejmuje więc kolejny krok na drodze do jazdy autonomicznej, zawsze zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i obowiązującymi przepisami. Szczególny nacisk położono na optymalizację współpracy poszczególnych funkcji – to tzw. fuzja czujników, czyli inteligentne połączenie danych z różnych systemów. W opinii ekspertów Mercedes-Benz to jeden z kluczowych wymogów autonomicznej jazdy.

Rozszerzona komunikacja dzięki technologii Car-to-X

Ale inżynierowie poszli krok dalej: przykładowo, „Generation EQ” jest wyposażony w technologię Car-to-X pozwalającą na wymianę informacji z infrastrukturą i innymi pojazdami. Stanowi to idealną podstawę dla rozwoju nowych systemów wspomagających kierowcę i pozwala podjąć kolejny krok w kierunku zapobiegania wypadkom. Jednocześnie Car-to-X może informować o najbliższych punktach naładowania akumulatora. Gdy tylko okaże się, że zgromadzona ilość energii nie pozwoli dotrzeć do wyznaczonego celu, „Generation EQ” wskaże na mapie odpowiednie opcje.

Dostarczone przez HERE mapy 3D w czasie rzeczywistym

Kolejną nowością są szczegółowe widoki miast w trzech wymiarach, bazujące na platformie nawigacyjnej HERE. Przydają się one zwłaszcza przy wyszukiwaniu POI (points of interest), takich jak restauracje, sklepy czy atrakcje turystyczne. Punkty są efektownie podświetlane, a pozostałe budynki wtapiają się w tło. Dodatkowym atutem map HERE jest uproszczony widok, gdy pojazd jest w ruchu – kierowca widzi wówczas tylko te budynki i informacje, które są kluczowe dla wprowadzonego celu. Kokpit samochodu łączy z mapą wizualna zależność, bowiem kolory budynków na mapie nawiązują do podświetlenia instrumentów. Jednocześnie widok na ekranie zdradza nowe funkcje, zarezerwowane zwłaszcza dla aut elektrycznych: kierowca otrzymuje informacje na temat najbliższych stacji ładowania i możliwości ładowania bezprzewodowego, a także na temat zużycia energii podczas podróży.

Inteligentne wspomaganie kierowcy

Projekt interfejsu skupia się na optymalnym wspomaganiu kierowcy, w tym na najlepszym wykorzystaniu dostępnej energii i uzyskaniu jak najwyższego zasięgu. Innowacyjny wyświetlacz zużycia energii wskazuje kierowcy informacje dotyczące jego stylu jazdy i zwraca uwagę na możliwości wydłużenia zasięgu. Ponadto, na głównym ekranie pojawiają się podpowiedzi na temat dodatkowych celów, jakie pozwala osiągnąć aktualna ilość energii w akumulatorze – od odwiedzenia znajomych do lokalnych atrakcji turystycznych.