Nowa Klasa E Coupé – Stylowa i sportowa

Nowa Klasa E Coupé

Stylowa i sportowa 

 Stuttgart. Ekspresyjne proporcje coupé, purystyczny i zmysłowy design oraz komfort dla czterech osób na dalekich dystansach – nowa Klasa E Coupé łączy piękno i klasyczne walory gran turismo z najnowocześniejszą technologią. Oferuje także inteligentne rozwiązania znane już z rodziny Klasy E, w tym pełną integrację ze smartfonem, panoramiczny kokpit oraz najnowsze systemy wspomagające kierowcę z opcjonalnymi funkcjami jazdy częściowo autonomicznej. Mocne, oszczędne silniki i komfortowe zawieszenia z aktywnym tłumieniem gwarantują sportowe doznania z jazdy.

 Po limuzynie, kombi i wersji All-Terrain rodzina Klasy E – najinteligentniejszego modelu w segmencie – wzbogaca się o odmianę Coupé. „Atrakcyjny design sprawia, że nasza nowa Klasa E Coupé w równym stopniu odwołuje się i do serca, i do rozumu. To ucieleśnienie współczesnego luksusu, zwinności prowadzenia i zaawansowanej inżynierii – motoryzacyjna osobowość oferująca wyrafinowaną przyjemność z jazdy” – mówi prof. Thomas Weber, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania w koncernie Daimler i rozwój osobowych Mercedesów.

Wygląd zewnętrzny: aura sportu i stylu

Sportowo stylizowane Coupé technicznie bazuje na limuzynie, a jego wygląd stanowi kolejny krok w ewolucji języka projektowania Mercedes-Benz. Purystyczny design o oszczędnych liniach i zmysłowych formach łączy elegancję, dynamizm oraz luksusową prezencję. Typowe dla coupé z gwiazdą proporcje charakteryzuje tu wyrazisty przód z nisko umieszczoną osłoną chłodnicy, długa pokrywa silnika ze zdecydowanymi przetłoczeniami, obniżona linia dachu i muskularny tylny pas. Całość uzupełniają bezramkowe szyby w drzwiach oraz brak środkowego słupka.

Światowa premiera: tylne lampy z funkcją oświetlenia powitalnego

Równie typowe dla coupé Mercedesa są dzielone, wyjątkowo smukłe tylne lampy diodowe. W połączeniu z reflektorami LED MULTIBEAM po raz pierwszy oferują one funkcję oświetlenia powitalnego. Po otwarciu pojazdu ich diody rozbłyskują jedna po drugiej, od środka w stronę błotników, a przy zamykaniu – odwrotnie. Dodatkowo, funkcja korzysta z regulacji natężenia światła. Efektowny pokaz na powitanie i pożegnanie łączy się z podobną funkcją niebieskich światłowodów w lampach przednich. Innowacyjna, kryształowa optyka sprawia, że po zmroku tylne lampy zwracają również uwagę nietypowym blaskiem, przypominającym strumień spalin z silnika odrzutowego.

Luksusowe wnętrze z wyrafinowanymi detalami

Kabina Klasy E Coupé reprezentuje syntezę sportowych emocji i luksusowej inteligencji. Dostępne na życzenie dwa ekrany o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 12,3” – co unikalne w tym segmencie – łączą się pod jedną taflą szkła i tworzą panoramiczny kokpit, który zdaje się unosić w przestrzeni. Jako kluczowy element designu, podkreślają one szerokość deski rozdzielczej, podobnie jak listwa ozdobna płynnie przechodząca w panele drzwi. Kierowca ma przed sobą cyfrowy panel wskaźników w jednej z trzech wersji do wyboru: klasycznej, sportowej lub progresywnej, zależnie od tego, które informacje uzna za najbardziej istotne.

Model bazowy wyposażono w dwa okrągłe wskaźniki i kolorowy wyświetlacz o przekątnej 17,8 cm (rozdzielczość 1000 x 600 pikseli) oraz centralny ekran o przekątnej 21,3 cm (960 x 540 pikseli). Zespół tych elementów otacza wspólna ramka ze lśniącym, przypominającym lakier fortepianowy wykończeniem.

Dotykowe przyciski na kierownicy pozwalają kierowcy obsługiwać panel wskaźników i system informacyjno-rozrywkowy muśnięciami palców – bez potrzeby odrywania rąk od wieńca. Alternatywnie, multimediami można sterować za pośrednictwem kontroli głosowej LINGUATRONIC lub panelu dotykowego z kontrolerem na konsoli środkowej. Ten ostatni rozpoznaje pismo odręczne. Wygodne korzystanie z wentylacji i niektórych systemów wspomagających ułatwiają dodatkowe, tradycyjne klawisze.

Awangardowe, a jednocześnie luksusowe fotele Coupé są wzorowane na tych montowanych w limuzynie. Każde z czterech miejsc wyróżnia się sportową architekturą, a wysokiej próby detale odzwierciedlają wysoki standard wykończenia.

Oświetlenie wnętrza korzysta wyłącznie z trwałych, energooszczędnych diod LED. To samo dotyczy opcjonalnego oświetlenia nastrojowego dostępnego w 64 kolorach.

Różnorodność, która zaspokoi każdy gust

Już standardowa wersja wyposażenia AVANTGARDE charakteryzuje się bogatą konfiguracją. Do wyboru jest też Linia AMG, wyróżniająca się sportowo stylizowanymi zderzakami, progami i większymi obręczami, a także chromowanymi „spinkami” w diamentowej osłonie chłodnicy oraz perforowanymi tarczami hamulcowymi przedniej osi. W kabinie uwagę zwracają fotele obszyte mieszanką skóry ARTICO i tkaniny DINAMICA w kolorze czarnym, który kontrastuje z szarymi przeszyciami, oraz pakiet komfortowych siedzeń i skórzana kierownica sportowa AMG. Dalsze pole do indywidualizacji obu linii oferuje opcjonalny pakiet Night z akcentami w kolorze lśniącej czerni oraz przyciemnianymi bocznymi szybami.

Większa i bardziej luksusowa

Przy 4826 mm długości, 1860 mm szerokości i 1430 mm wysokości nowa Klasa E Coupé wyraźnie przerasta swojego poprzednika. Głównym beneficjentem szerszego rozstaw kół – 1605 mm z przodu (+67 mm) i 1609 mm z tyłu (+68 m) – jest z kolei dynamika jazdy.

 

Wymiary zewnętrzne:

  Klasa E Coupé Poprzedniczka Różnica
Długość pojazdu (mm) 4826 4703 +123
Szerokość pojazdu (mm) 1860 1786 +74
Wysokość pojazdu (mm) 1430 1398 +32
Rozstaw osi (mm) 2873 2760 +113
Rozstaw kół, przód (mm) 1605 1538 +67
Rozstaw kół, tył (mm) 1609 1541 +68

Znacznie większe na tle poprzedniczki rozmiary karoserii przekładają się na większą przestronność dla pasażerów. W obu rzędach siedzeń mają oni do dyspozycji więcej miejsca na szerokość, a z tyłu – dodatkową przestrzeń na nogi i nad głowami. Każde z czterech miejsc jest „pełnowartościowe” i oferuje wysoki komfort na dalekich trasach.

Wymiary wnętrza:

  Klasa E Coupé Poprzedniczka Różnica
Miejsce na nogi, tył (mm)   912   838 +74
Maks. miejsce nad głową, przód (mm) 1039 1021 +18
Maks. miejsce nad głową, tył (mm)   925   910 +15
Szerokość na wysokości ramion, przód (mm) 1424 1374 +50
Szerokość na wysokości ramion, tył (mm) 1277 1243 +34
Szerokość na wysokości łokci, przód (mm) 1492 1454 +38
Szerokość na wysokości łokci, tył (mm) 1341 1328 +13

Osiągi i zaawansowana technologia

Mocne i wydajne jednostki benzynowe oraz wysokoprężne, wszystkie wyposażone w funkcje ECO start/stop i zgodne z normą emisji spalin Euro 6, zapewniają żywiołową reakcję na gaz i dużą przyjemność z jazdy. Wśród dostępnych wariantów nie zabrakło nowo opracowanego 4-cylindrowego silnika Diesla.

Początkowo Klasa E Coupé zadebiutuje z trzema jednostkami benzynowymi i jedną wysokoprężną do wyboru – ich moce wahają się od 135 kW (184 KM) do 245 kW (333 KM). W przyszłości dołączą do nich kolejne warianty oraz wersje z napędem na obie osie 4MATIC.

Nowy 4-cylindrowy silnik Diesla

4-cylindrowy motor wysokoprężny z nowej rodziny silników Mercedes-Benz otwiera zupełnie nowy wymiar efektywności – zaprojektowano go z myślą o spełnieniu przyszłych standardów RDE (badanie zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach jazdy). 2-litrowa jednostka pod maską modelu E 220 d, wyposażona w pojedynczą turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny, generuje moc 143 kW (194 KM), a przy tym imponuje średnim zużyciem paliwa w cyklu NEDC na poziomie zaledwie 4,0 l/100 km (co odpowiada emisji 106 g CO2/km). Dodatkowo wyróżnia się niespotykaną kulturą pracy. Zarówno jej głowicę, jak i skrzynię korbową wykonano z aluminium. Opracowana przez Mercedes-Benz powłoka NANOSLIDE® skutecznie ogranicza tarcie pomiędzy gładzią cylindra a stalowym tłokiem.

Gama silnikowa nowej Klasy E Coupé w skrócie

E 220 d E 200 E 300 E 400 4MATIC
Układ i liczba cylindrów R4 R4 R4 V6
Pojemność skokowa (ccm) 1950 1991 1991 2996
Moc maks. (kW/KM przy obr./min) 143/194 przy 3800 135/184 przy 5500 180/245 przy 5500 245/333 przy 5250-6000
Maks. moment obr. (Nm przy obr./min) 400 przy 1600-2800 300 przy 1200-4000 370 przy
1400-4400
480 przy 1600-4000
Średnie zużycie paliwa w cyklu NEDC (l/100 km) 4,0 6,0 6,4 8,1
Średnia emisja CO2 (g/km) 106 136 147 183
Klasa efektywności A+ B B D
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,4 7,8 6,4 5,3
Prędkość maksymalna (km/h) 242 240 250* 250*

* ograniczona elektronicznie

Wszystkie modele dostępne w chwili rynkowej premiery są standardowo wyposażone w 9-biegową przekładnię automatyczną 9G-TRONIC, zapewniającą szybką zmianę przełożeń przy niskich prędkościach obrotowych. Ma to szczególnie korzystny wpływ na efektywność jazdy oraz poziom hałasu w kabinie.

Zawieszenie – sportowy komfort

Zawieszenie nowej Klasy E Coupé z jednej strony zapewnia dużą zwinność na krętych drogach, z drugiej – niespotykany komfort jazdy. Seryjnie model otrzymuje zawieszenie DIRECT CONTROL. Jego prześwit obniżono względem limuzyny o 15 mm.

Na życzenie dostępne jest zawieszenie DYNAMIC BODY CONTROL z selektywną regulacją tłumienia – również obniżone. Za pomocą zlokalizowanego na konsoli środkowej przełącznika standardowego systemu DYNAMIC SELECT kierowca ma do wyboru trzy odmienne charakterystyki resorowania: Comfort, Sport lub Sport+.

Wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne AIR BODY CONTROL

Opcjonalnie nowa Klasa E Coupé oferowana jest z wielokomorowym zawieszeniem pneumatycznym z kontrolą przechyłów i nurkowania. Rozwiązanie to ma szereg zalet: trzy różnej wielkości komory w kolumnach zawieszenia (po 3 w tylnych i po 2 w przednich) umożliwiają trzystopniową kontrolę twardości tłumienia. W efekcie podróżujący mogą cieszyć się miękkimi nastawami zawieszenia w jego bazowym ustawieniu i poczuciem bezpieczeństwa wynikającym z dużej stabilności prowadzenia przy wysokich prędkościach.

Wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne współpracuje z ciągłym, elektronicznie sterowanym tłumieniem adaptacyjnym. Resorowanie każdego z kół jest w pełni automatycznie dostosowywane do aktualnej sytuacji na drodze – reaguje np. na manewr wymijania przeszkody lub nierówną nawierzchnię. Tym samym łączy wysoki komfort z niespotykaną dynamiką jazdy.

Korzystając z przełącznika DYNAMIC SELECT, kierowca ma do wyboru różne tryby pracy zawieszenia AIR BODY CONTROL: Comfort, ECO, Sport, Sport+ oraz Individual.

DYNAMIC SELECT – wybierz swoją własną charakterystykę

Jednak system DYNAMIC SELECT decyduje nie tylko o charakterystyce pracy układu jezdnego (w połączeniu z zawieszeniami DYNAMIC BODY CONTROL lub AIR BODY CONTROL), ale pozwala wpływać też na inne ustawienia pojazdu – takie jak reakcja na gaz, działanie funkcji ECO start/stop czy punkty zmiany biegów automatycznej przekładni. Zależnie od poziomu wyposażenia oferuje on następujące tryby jazdy: Comfort, ECO, Sport, Sport+ oraz Individual. Ten ostatni pozwala kierowcy skonfigurować swój własny zestaw ustawień poszczególnych podzespołów.

Pełna integracja ze smartfonem

System informacyjno-rozrywkowy COMAND Online w Klasie E Coupé rozpoczyna nową erę łączności i cyfryzacji. Do jego funkcji należy intuicyjna integracja ze smartfonem, korzystająca ze sprzężonej pojemnościowo anteny oraz bezprzewodowego ładowania. Oznacza to, że kompatybilne urządzenia mogą być ładowane bez użycia kabla i tak samo łączyć się z zewnętrzną anteną samochodu. Dodatkowym atutem jest możliwość użycia smartfona jako klucza do samochodu – dzięki krótkozasięgowej komunikacji NFC służy on wówczas do otwierania i zamykania zamków oraz uruchamiania silnika.

Apple CarPlay® i Android Auto

W pojazdach z systemem COMAND Online dostępne są również interfejsy Apple CarPlay® (aparaty oparte na systemie operacyjnym iOS) oraz Google Android Auto (system Android). Użytkownik może korzystać z danego interfejsu po podłączeniu odpowiedniego smartfona za pośrednictwem gniazda USB.

Internet i różne źródła danych – już w wersji bazowej

Poza COMAND Online nabywcy Klasy E Coupé mają do dyspozycji systemy multimedialne Audio 20 USB/GPS. Podobnie jak COMAND Online oferują one bezprzewodową łączność Bluetooth® z funkcją zestawu głośnomówiącego, a także połączenie z internetem w oparciu o telefon z Bluetooth® i możliwością transferu danych. W przypadku COMAND Online użytkownik dodatkowo ma do dyspozycji funkcję hotspota.

Do celu bez korków: Live Traffic Information

Zarezerwowane dotąd dla COMAND Online informacje drogowe w czasie rzeczywistym – Live Traffic Information – w połączeniu z usługami Mercedes me connect są teraz dostępne również dla systemu Audio 20 GPS z nawigacją GARMIN MAP PILOT SYSTEM. Live Traffic Information na bieżąco podaje aktualne informacje o natężeniu ruchu drogowego. Nowością jest też tryb ekranu Free Flow – zielone linie pokazują kierowcy trasy o najmniejszym ruchu, w tym te położone z dala od głównych arterii.

Usługa Mercedes me connect Concierge: indywidualne podejście

Kolejnym udogodnieniem jest nowa, dostępna w ramach Mercedes me connect Usługa Concierge, oferowana wyłącznie dla wszystkich modeli Klasy E. Jej użytkownicy zyskują dostęp do dodatkowego, spersonalizowanego serwisu oferującego np. przy wyszukanie informacji na temat wydarzeń kulturalnych i sportowych, zarezerwowanie stolika w restauracji czy biletów na koncert oraz przesłanie celu nawigacji bezpośrednio do systemu multimedialnego w samochodzie.

Dostęp nie nastręcza żadnych trudności: zarejestrowani użytkownicy Mercedes me connect mogą korzystać z Usługi Concierge w 19 krajach Europy – wystarczy wcisnąć przycisk iCall w samochodzie albo uruchomić aplikację Mercedes me. Osobisty asystent zajmie się resztą.

Innowacje z Klasy E na pokładzie

Jako członek rodziny Klasy E nowe Coupé imponuje inteligencją – oferuje wszystkie zaawansowane systemy dostępne już w limuzynie, Kombi i wersji All-Terrain. Standardowe wyposażenie obejmuje układ antykolizyjny Active Brake Assist, który ostrzega kierowcę o ryzyku kolizji, zapewnia optymalne wsparcie podczas awaryjnego hamowania, a w razie potrzeby autonomicznie uruchamia hamulce. Reaguje nie tylko na pojazdy poruszające się wolniej i nieruchome przeszkody, ale potrafi wykrywać również przechodniów znajdujących się w strefie zagrożenia przed pojazdem.

Na uwagę zasługuje też system DRIVE PILOT (Pilot Jazdy), reprezentujący kolejny krok Mercedes-Benz w kierunku autonomicznej jazdy. Poza utrzymywaniem odległości od innych pojazdów na wszystkich drogach w ramach aktywnego tempomatu DISTRONIC potrafi on – po raz pierwszy – automatycznie podążać za nimi do prędkości 210 km/h.

Nowością jest również system zdalnego parkowania Remote Parking Pilot, który umożliwia wjechanie na miejsce postojowe lub opuszczenie go zdalnie, za pomocą smartfona. Dzięki temu podróżujący mogą wygodnie opuścić pojazd nawet wtedy, gdy przestrzeń parkingowa jest wyjątkowo ograniczona.

Opcjonalnie Klasa E Coupé jest dostępna także z innymi inteligentnymi systemami, w tym:

  • przednie lampy MULTIBEAM LED z diodowymi matrycami o wysokiej rozdzielczości: każdy reflektor dysponuje 84 osobno sterowanymi, wysokowydajnymi diodami LED, które automatycznie oświetlają drogę z niezrównaną precyzją dystrybucji strumienia światła i wyjątkową jego jasnością – bez oślepiania innych uczestników ruchu.
  • MAGIC VISION CONTROL – inteligentny, wydajny system oczyszczania przedniej szyby. Płyn do jej zmywania trafia bezpośrednio przed krawędź wycieraczek, za pomocą zintegrowanych w piórach kanałów – i to w obu kierunkach wycierania. Pozwala to uniknąć pojedynczych strug cieczy zakłócających pole widzenia kierowcy, a jednocześnie uzyskać maksymalną skuteczność oczyszczania szyby. Uzupełnieniem systemu MAGIC VISION CONTROL jest podgrzewanie piór wycieraczek, chroniące przed przymarzaniem w niskich temperaturach.

Klasa E Coupé – model z tradycjami

Ekskluzywne, sportowe coupé, najnowszy członek rodziny Klasy E, ma za sobą blisko 50-letnią historię. Pierwszy jego przodek zadebiutował w 1968 roku i był wówczas znany jako /8 coupé (cała ta generacja określana jest jako Strich Acht lub Stroke Eight, a w Polsce bywa też zwana „puchatkiem”). Wraz z kolejnymi generacjami Klasy E pojawiały się następne wcielenia modelu, okresowo nazywane „CLK”. Każde z nich łączyło wysmakowany design ze sportowo-luksusowym charakterem.