Awaria auta podczas zagranicznych wojaży? Możesz ominąć ten stres.
Na tegoroczne wakacje za granicą wielu Polaków tradycyjnie, kierując się wygodą, pojedzie własnym samochodem. Część z nich ma jednak obawy związane z potencjalną awarią auta, wypadkiem oraz wysokimi kosztami chociażby samego holowania do serwisu. W takich sytuacjach przydaje się assistance komunikacyjne. Ubezpieczyciel w nagłej sytuacji zorganizuje usprawnienie pojazdu, np. pomoc w wymianie koła, holowanie, auto zastępcze, a nawet nocleg i transport osób podróżujących z powrotem do kraju. Koszt polisy assistance jest bardzo atrakcyjny w porównaniu z cenami takich usług za granicą.
– Najczęstszymi krajami, które wybierają nasi ubezpieczeni, są Francja, Niemcy, Austria, Chorwacja i Włochy. Najdłuższe holowanie, jakie realizowaliśmy w Compensie, to było holowanie pojazdu z Turcji, ale organizowaliśmy też taką usługę z Albanii – mówi agencji Newseria Biznes Monika Lis-Stawińska, dyrektor zarządzająca w Departamencie Likwidacji Szkód Kompleksowych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.
78 proc. Polaków wybierze się w tym roku na wakacyjny wyjazd samochodem – wynika z raportu „Na wakacje samochodem – jak podróżują Polacy?” przygotowanego na zlecenie Mercedes-Benz Vans. 43 proc. badanych planuje wyjazd nad morze. Dużą popularnością cieszą się też góry, jeziora czy kempingi. Dojazd na miejsce zajmie średnio od 3 do ponad 6 godz. Niemal 1/4 respondentów zamierza pojechać autem za granicę.
Wielu urlopowiczów wciąż ma jednak obawy związane z wyjazdem na wakacje własnym samochodem z uwagi na ryzyko kradzieży czy awarii, co może generować wysokie koszty. Stąd decyzja dotycząca zakupu ubezpieczenia assistance.
– Assistance komunikacyjny to usługa, która polega na natychmiastowej i profesjonalnej organizacji pomocy w przypadku wystąpienia nagłych i nieprzewidzianych zdarzeń związanych z posiadaniem i użytkowaniem pojazdu. Zakres ubezpieczenia assistance obejmuje zdarzenia takie jak awaria pojazdu, wypadek lub kolizja. Niektóre warianty działają również w przypadku utraty pojazdu, np. w wyniku jego kradzieży – mówi Monika Lis-Stawińska. – Bazą pomocy assistance jest naprawa pojazdu na miejscu zdarzenia albo holowanie do najbliższego serwisu bądź miejsca zamieszkania.
W przypadku awarii czy kolizji assistance zapewnia ubezpieczonemu w zależności od potrzeb: holowanie, wymianę koła czy dostarczenie paliwa. Natomiast jeśli naprawa ma potrwać powyżej 24 godz., możliwe jest zorganizowanie hotelu w czasie oczekiwania na naprawę auta. W ramach pomocy assistance możliwa jest również organizacja pojazdu zastępczego lub transportu podróżnych. Jak wskazuje ekspertka, statystycznie pomoc najczęściej wzywana jest do szkód z powodu awarii pojazdów, wśród których dominują te związane z silnikiem i skrzynią biegów.
– W Compensie odpowiadają one za ok. 40 proc. wszystkich usług organizowanych przez nas w ramach ubezpieczenia assistance – mówi dyrektor Departamentu Likwidacji Szkód Kompleksowych w Compensie.
Każdy kierowca kupując ubezpieczenie komunikacyjne, może dopasować zakres usług pomocowych do swoich potrzeb, rozszerzając je np. o usługi tłumacza, pomoc prawną lub medyczną czy dowóz leków.
– Zakres usług assistance jest uzależniony od wariantów ubezpieczenia u poszczególnych ubezpieczycieli. Dlatego ważne jest, aby przed zakupem takiej polisy szczegółowo prześledzić jej zakres i zapoznać się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia – podkreśla ekspertka.
Jak pokazują wyliczenia Compensy, polisa, która zapewnia holowanie do 1100 km (dla dziewięcioletniego pojazdu osobowego), to koszt ok. 400 zł. Assistance nie jest więc dużym wydatkiem, zwłaszcza w porównaniu do kosztów, jakie musiałby ponieść kierowca bez takiej polisy.
– Przykładem może być holowanie z Francji, gdzie oprócz tej usługi organizowaliśmy również zakwaterowanie, a następnie transport osób podróżujących z powrotem do kraju. Koszt całej tej operacji sięgnął 26,5 tys. zł. Podobny przypadek mieliśmy też w Rumunii, gdzie pojazdem typu bus podróżowało osiem osób. Oprócz holowania auta zorganizowaliśmy również transport podróżujących do Polski, a koszt tej usługi wyniósł 24 tys. zł. Biorąc pod uwagę koszty organizacji usług assistance, warto więc zastanowić się nad zakupem takiego ubezpieczenia, które w zależności od wariantu waha się od 200 do 500 zł – mówi Monika Lis-Stawińska.