Świeże kwiaty w biurze zwiększają zadowolenie pracowników – twierdzą naukowcy z Harvardu

Kwiaty jako narzędzie employer brandingu? Mimo że to rozwiązanie brzmi dość zaskakująco, badania potwierdzają, że jest całkiem skuteczne. Naukowcy donoszą, że obecność kwiatów w miejscu pracy podnosi poziom naszego zaangażowania. W otoczeniu świeżych roślin generujemy więcej oryginalnych pomysłów i skuteczniej rozwiązujemy problemy.

Firmy mają problem. Coraz częściej odchodzimy z pracy przez stres

Ostatnie statystyki na temat rynku pracy wskazują jasno – w Polsce wciąż panuje rynek pracownika. Jak wskazują dane z „Barometru ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”, w czwartym kwartale tego roku 33% polskich przedsiębiorstw planuje zatrudnić więcej pracowników.

Właściciele firm mają jednak spory problem z zatrzymaniem ich na dłużej. Głównym powodem jest rosnący poziom stresu i wypalenia zawodowego. Według zeszłorocznego badania Future Forum Pulse 42% pracowników doświadcza wypalenia zawodowego. Respondenci zgłaszający wypalenie zawodowe trzy razy częściej twierdzą, że „zdecydowanie” planują szukać nowej pracy w ciągu najbliższego roku niż osoby, które są usatysfakcjonowane z tego, co robią zawodowo. A to dotyczy tylko skrajnego stanu wypalenia. W niedawnym badaniu Harvardu, w którym wzięło udział 1500 pracowników różnych branż, 85% z nich stwierdziło, że ich samopoczucie pogorszyło się w ciągu ostatniego roku.

Sporym problemem jest też niedowartościowanie kadry. Jak wynika z badania Freeshare i AmRest przeprowadzonego przy współpracy z HRM Institute, połowa polskich pracowników twierdzi, że pracodawca ich nie docenia. Jednocześnie zauważają, że kiedy są doceniani, czują się szczęśliwsi, mają więcej energii do działania i bardziej angażują się w powierzone zadania.

Jeśli przeciążenie oraz brak docenienia nie zostaną w porę wyeliminowane, mogą doprowadzić do wypalenia zawodowego, a w konsekwencji – do odejścia pracowników z firmy. Przedsiębiorcy mają się czego obawiać, bo Polacy przestają być lojalni wobec jednego pracodawcy. Według badania Randstad Polska co piąty Polak zmienił miejsce zatrudnienia w przeciągu ostatniego półrocza, a za nową pracą rozgląda się trzy czwarte z nas. Odejście pracowników wiąże się dla przedsiębiorstwa z ogromnymi kosztami.

Kwiaty w miejscu pracy pobudzają kreatywność

Jak w prosty sposób podnieść poziom zadowolenia oraz produktywności pracowników? Do ciekawych wniosków doszli naukowcy z Uniwersytetu Harvarda oraz Massachusetts General Hospital. Okazuje się, że zaangażowanie w codzienne obowiązki oraz poziom energii do pracy podnosi… dodanie do otoczenia kwiatów.

Badania przeprowadzone na uniwersytetach Rutgersa i Texas A&M potwierdziły, że świeże kwiaty w miejscu pracy poprawiają interakcje społeczne oraz kreatywność, a także mogą zwiększyć liczbę generowanych pomysłów o 15%.

Kwiaty działają jeszcze skuteczniej, kiedy są bezpośrednio wręczane pracownikom. Według naukowców po otrzymaniu takiego bukietu jesteśmy mniej przygnębieni i odczuwamy wdzięczność. Wśród biorących udział w badaniu kobiet, które otrzymywały kwiaty, zauważono również istotną redukcję poziomu stresu.

Świeże kwiaty elementem strategii employer brandingu

Z badań przeprowadzonych na amerykańskich uniwersytetach wynika, że wprowadzenie do otoczenia biurowego ciętych kwiatów oraz wręczanie takich bukietów pracownikom (np. z okazji istotnych osiągnięć czy ważnych dat, takich jak urodziny) może znacząco zwiększyć poziom zadowolenia z pracy, a także pozytywnie wpłynąć na ich kreatywność.

Podobnie jak w przypadku aromamarketingu – czyli wykorzystywania węchu jako narzędzia biznesowego – obecność kwiatów silnie oddziałuje na zmysły. Działają równie subtelne co marketing zapachowy, wywołując przyjemne emocje i tworząc pozytywne skojarzenia bez udziału świadomości odbiorcy.

Uwzględnienie tak prostego elementu w firmowej strategii employer brandingu jest nie tylko stosunkowo niedrogie, ale też nie wymaga dużego zaangażowania ze strony pracodawcy. Nie musimy co tydzień zamawiać do biura kwiatów czy pamiętać o imieninach każdego z pracowników. Dziś takie działania można w 100% zautomatyzować. Jak? Z pomocą przychodzą uwielbiane przez Polaków usługi subskrypcyjne.

Kwiatowy abonament dla polskich przedsiębiorstw

Taki abonament kwiatowy ma w swojej ofercie Panksy – nowoczesna kwiaciarnia internetowa, która od niedawna jest dostępna w największych miastach w Polsce. Co istotne, działalność Panksy nie ogranicza się do dostarczenia kwiatów na adres biura. Dzięki platformie firmy mogą przetestować nowe narzędzie EB bez dodatkowego obciążania działów HR. Marka proponuje zupełnie nowe na polskim rynku rozwiązanie, które ułatwia integrację ze strategią firmy oraz zarządzanie całym procesem. 

Wszystko sprowadza się od wykupienia kwiatowego abonamentu. Wystarczy na stronie Panksy.pl wybrać rodzaj bukietu, jego preferowaną kolorystykę oraz harmonogram doręczeń – co tydzień, co dwa tygodnie, co miesiąc lub raz do roku. Bukiety są komponowane przez lokalne kwiaciarnie, a następnie automatycznie dostarczane w wybranej przez nas częstotliwości. 

Cała magia dzieje się za kulisami. Platforma Panksy w innowacyjny sposób podchodzi do problemu z dopasowaniem bukietu do okazji, danego wnętrza firmowego lub konkretnego pracownika. Wybierając rodzaj kwiatów w ramach usługi abonamentu, możemy bowiem zdecydować się na bukiet sezonowy lub klasyczny, bukiet w konkretnym stylu artystycznym lub taki zaproponowany przez… sztuczną inteligencję.

Nie wiesz, jaki bukiet wybrać? Pomoże Ci w tym AI

Panksy jako pierwsza w Europie wirtualna kwiaciarnia połączyła moc AI, nauki oraz wiedzy z zakresu psychologii. Wszystko to sprawia, że usługa staje się w 100% spersonalizowana, a przedstawiciele firmy zamawiającej kwiaty nie muszą martwić się właściwie niczym.

Skomponowanie spersonalizowanego bukietu jest o tyle istotne, iż według psychologii, zarówno same kolory, jak i ich odcienie, w różny sposób oddziałują na ludzką psychikę. Wybór konkretnego gatunku kwiatów czy stylistyki kompozycji sprawia, że właściciel lub przedstawiciel firmy kontroluje, jakie konkretnie emocje chce wywołać.
 
Jak pomaga w tym Panksy? Działanie algorytmu platformy opiera się na teorii dwunastu archetypów osobowości Carla Gustava Junga. Ten szwajcarski psychiatra i psycholog twierdził, że każdy człowiek ma jeden z dwunastu wzorców osobowości, który wyraża poprzez charakter, wygląd czy podejście do życia. Kojarzone z archetypami symbole kulturowe i obrazy odczytywane są identycznie przez wszystkich ludzi na świecie. Teoria Junga od lat wykorzystywana jest w biznesie przez marketingowców jako narzędzie brandingowe.
 
Podczas konfigurowania abonamentu Panksy mamy możliwość wykonania krótkiego testu składającego się z sześciu pytań. Bazując na naszych odpowiedziach, algorytmy AI dobierają jeden z archetypów (np. Altruista, Opiekun, Miłośnik), który najbardziej pasuje do wybranej marki, osoby, wnętrza biura lub specjalnej okazji. Następnie platforma proponuje opis stylu, najlepsze gatunki kwiatów oraz wskazuje paletę kolorów i zdjęcia, które posłużą za inspirację dla florystów.

Wygenerowane dla nas dane przekazywane są okolicznym florystom współpracującym z platformą. To oni następnie zajmują się komponowaniem bukietów oraz organizacją wysyłki kwiatów do siedziby firmy.

Źródło: Panksy