Spotify przekazało ponad 150 milionów złotych właścicielom praw do muzyki w Polsce w ubiegłym roku
Wraz z opublikowaniem „Loud & Clear”, corocznego raportu dotyczącego muzycznych tantiem, Spotify po raz pierwszy udostępniło dane o przychodach polskich artystów z platformy za 2023 rok. Łącznie, w ubiegłym roku wyniosły one ponad 150 milionów złotych, co stanowi wzrost o 20% w porównaniu z rokiem 2022.
Przez ostatnie 11 lat Spotify aktywnie uczestniczyło w rozwoju polskiego przemysłu muzycznego poprzez programy i inicjatywy mające na celu promowanie lokalnych talentów zarówno w kraju, jak i za granicą. Teraz, jako jedyna platforma publikująca tego typu dane, Spotify po raz pierwszy prezentuje, ile polscy artyści zarobili ze streamingu muzyki.
Zacznijmy od tego, że Spotify przekazuje płatności właścicielom praw do muzyki, takim jak wytwórnie i wydawcy, którzy następnie płacą artystom, w tym kompozytorom, autorom i wykonawcom, na podstawie ich indywidualnych umów. Dodatkowo, warto zauważyć, że tantiemy ze Spotify stanowią jedynie część całkowitych dochodów twórców, reszta pochodzi z innych platform streamingowych, sprzedaży biletów na koncerty na żywo, sprzedaży gadżetów oraz z innych angaży.
Podsumowując najważniejsze dane za rok 2023:
– Łącznie, polscy artyści wygenerowali ponad 150 000 000 złotych w ciągu roku, co stanowi wzrost o 20% w porównaniu z rokiem 2022.
– Ponad połowę wszystkich tantiem wygenerowanych przez polskich artystów ze Spotify w 2023 roku uzyskali niezależni artyści lub niezależne wytwórnie płytowe.
– Od 2017 roku tantiemy generowane przez polskich właścicieli praw do muzyki ze Spotify wzrosły o ponad 750%.
– W 2023 roku łącznie 580 polskich artystów zarobiło ponad 50 000 złotych wyłącznie z tytułu tantiem pochodzących ze Spotify, co oznacza wzrost o 20% w porównaniu z rokiem 2022 i ponad 4-krotny w ciągu ostatnich pięciu lat.
– Liczba polskich artystów, którzy w 2023 roku zarobili ponad 100 000 złotych wyłącznie z tytułu tantiem pochodzących ze Spotify wzrosła o ponad 25% w porównaniu z rokiem 2022 i niemal 5-krotnie w ciągu ostatnich pięciu lat.
„Cieszę się, że po raz pierwszy możemy w przejrzysty sposób podzielić się tym, jakie przychody generują polscy artyści dzięki Spotify. To naprawdę inspirujące widzieć znaczące postępy poczynione w promowaniu polskiej muzyki zarówno w kraju, jak i za granicą. Dodaje nam to energii do podejmowania kolejnych inicjatyw. Polska może pochwalić się mnóstwem wyjątkowych talentów, a w Spotify jesteśmy oddani wzmacnianiu ich obecności na naszej platformie i poza nią na całym świecie” – mówi Mateusz Smółka, Music Team Lead w Spotify.
Globalnie, 2023 rok był rekordowy pod względem płatności ze Spotify, które stanowią dwie trzecie całkowitych przychodów platformy.
– Rekordowe płatności ze Spotify: W 2023 r., w perspektywie globalnej, przekazana przez Spotify kwota wyniosła 9 miliardów dolarów, co stanowi najwyższą płatność dokonaną kiedykolwiek przez pojedynczego sprzedawcę. W ciągu ostatnich sześciu lat liczba ta wzrosła niemal 3-krotnie i stanowi znaczącą część ponad 48 miliardów dolarów, które Spotify wypłaciło właścicielom praw do muzyki od momentu swojego powstania.
– Niespodziewani milionerzy: Wielu twórców, którzy wygenerowali w 2023 roku co najmniej milion dolarów z tytułu tantiem ze Spotify, nie jest powszechnie znanych i nie potrzebowało tzw. „hitu”, aby osiągnąć duży sukces na platformie. 80% z nich nie znalazło się w ubiegłym roku na liście Top 50 Spotify Daily Global Songs. W erze streamingu listy przebojów nie są wystarczająco rozbudowane, by mogły uwzględniać utwory wszystkich twórców, którzy odnoszą sukcesy. Gusta fanów są coraz bardziej zróżnicowane, a pula tantiem coraz większa – co oznacza jeszcze większe przychody dla szerszego grona twórców.
– Rekordowy rok dla niezależnych artystów: W 2023 roku niezależni artyści wygenerowali ze Spotify niemal 4,5 miliarda dolarów. 2023 był zatem pierwszym rokiem, w którym ich przychody stanowiły około połowę całkowitej kwoty wygenerowanej przez całą branżę muzyczną ze Spotify. Ta ostatnia wynosiła w ubiegłym roku 9 miliardów dolarów, czyli ponad 35 mld złotych.
Spotify
Misją Spotify jest uwolnienie potencjału ludzkiej kreatywności poprzez umożliwianie milionom twórców utrzymywania się ze sztuki, a miliardom fanów czerpania z niej radości i inspiracji. W 2008 roku, w momencie uruchomienia platformy, Spotify na zawsze zrewolucjonizowało sposób, w jaki słuchamy muzyki. Obecnie, więcej słuchaczy niż kiedykolwiek może odkrywać, zarządzać i cieszyć się ponad 100 milionami utworów, 5 milionami podcastów i 350 000 audiobooków na Spotify. Jesteśmy najpopularniejszym na świecie serwisem subskrypcji streamingu audio z ponad 602 milionami użytkowników, w tym 236 milionami subskrybentów na ponad 180 rynkach.
Źródło informacji: Spotify