Czy można cofnąć przelew? Jak (i w którym banku) można anulować przelew?

Pomyłka w przelewie to błąd, który może wywołać lawinę problemów. W dobie powszechnie dostępnej bankowości elektronicznej większość z nas zleca przelewy z poziomu systemu transakcyjnego lub aplikacji bankowej. Jest to szybkie, wygodne i… obarczone ryzykiem popełnienia błędu, np. wpisania nieprawidłowego numeru konta odbiorcy. 

Co zrobić w takiej sytuacji? Czy można cofnąć już zlecony przelew? Które banki to umożliwiają i ile sobie za to życzą? Wszystko wyjaśniam w moim artykule. 

Kiedy może się przydać usługa cofnięcia przelewu?

Pomylenie się przy podawaniu szczegółów przelewu nie jest niczym niezwykłym. Zwłaszcza osoby, które zlecają wiele przelewów, np. z racji obowiązków służbowych, mogą w pewnym momencie przekręcić numer konta adresata czy jego personalia. 

Pomyłka w danych odbiorcy jest niegroźna i nie niesie ze sobą żadnych negatywnych konsekwencji. Bank identyfikuje adresata wyłącznie po indywidualnym, składającym się z 26 cyfr numerze konta. W polu „Odbiorca” możemy więc wpisać cokolwiek – nie ma to wpływu na realizację przelewu. 

Uważać trzeba natomiast przy podawaniu numeru konta odbiorcy. Najlepiej jest po prostu skopiować go do schowka np. z faktury elektronicznej, a dla pewności jeszcze sprawdzić przed wysłaniem przelewu. Jeśli numer będzie za krótki czy zbyt długi, to bank uniemożliwi realizację transakcji. Jeśli jednak znajdzie się w nim 26 cyfr, ale jedna czy kilka będzie błędnych, to taki przelew zostanie zrealizowany. Wówczas trzeba skorzystać z opcji cofnięcia przelewu – o ile oczywiście nasz bank w ogóle ją oferuje. 

Rada: Cofnięcie przelewu może wchodzić w grę również wtedy, gdy pomylimy się w przelanej kwocie. W takiej sytuacji sugeruję jednak skontaktować się z odbiorcą i poprosić o zwrot lub naliczenie nadpłaty akonto przyszłych zobowiązań (np. w zakładzie energetycznym). 

Czym właściwie jest cofnięcie przelewu?

Sam termin „cofnięcia przelewu” nie funkcjonuje w nomenklaturze bankowej. Z punktu widzenia banku taka prośba jest albo reklamacją, albo wnioskiem klienta o anulowanie zrealizowanej transakcji, czyli jej wycofanie z systemu transakcyjnego banku.

Cofnięcie przelewu jest możliwe wyłącznie w przypadku przelewów zrealizowanych w trybie standardowym, czyli podczas najbliższej sesji ELIXIR. Nie skorzystamy z tego, jeśli przelew został zlecony w trybie ekspresowym (Ekspress ELIXIR) czy poprzez system Blue Cash. 

Ważne! Cofnąć nie da się również przelewu zrealizowanego wewnętrznie, w ramach tego samego banku, który jest realizowany natychmiastowo. 

Cofnięcie przelewu jest możliwe zarówno w przypadku przelewów z inną datą realizacji, jak i tych bieżących:

  1. Przelew z datą przyszłą – jeśli ktoś zlecił przelew, ale z odroczoną realizacją (np. zlecenie w piątek, realizacja w poniedziałek), to wycofanie takiego przelewu jest jak najbardziej możliwe z poziomu systemu bankowości elektronicznej. Ważne jest, aby zrobić to do końca dnia roboczego poprzedzającego dzień realizacji przelewu. 
  2. Przelew bieżący – w takim przypadku cofnięcie przelewu będzie możliwe wyłącznie wtedy, gdy transakcja nie została jeszcze zrealizowana, czyli nie nastąpiła najbliższa sesja księgowania przelewów w banku. 

Jeśli przelew został już zrealizowany, to jego cofnięcie będzie możliwe wyłącznie z pomocą Krajowej Izby Rozliczeniowej, która nadzoruje system ELIXIR. Taka procedura jest jednak zarezerwowana tylko dla najpoważniejszych sytuacji, np. podejrzenia popełnienia przestępstwa. 

W których bankach można skorzystać z usługi cofnięcia przelewu? Ile to kosztuje? 

Cofnięcie przelewu oferuje większość banków detalicznych działających w Polsce. Trzeba natomiast pamiętać, że w niektórych bankach będzie to możliwe wyłącznie w przypadku przelewów z datą przyszłą. W dodatku część banków każe sobie za taką usługę płacić, nie traktując jej jako reklamacji, ale zlecenie dodatkowe płatne zgodnie z tabelą opłat i prowizji. 

Oto pełna lista banków, w których można skorzystać z usługi cofnięcia przelewu:

BankJak cofnąć przelew?Opłata
Bank MilleniumPrzez bankowość elektroniczną, infolinię lub w oddziale.0 zł
BNP ParibasPrzez bankowość elektroniczną, infolinię lub w oddziale.25 zł (klient indywidualny) i 10 zł (klient firmowy)
BOŚ BankPrzez bankowość elektroniczną, infolinię lub w oddziale.0 zł (klient indywidualny) i 10 zł (klient firmowy)
Citi HandlowyPrzez infolinię lub w oddziale.0 zł
Credit AgricolePrzez bankowość elektroniczną, infolinię lub w oddziale.0 zł
ING Bank ŚląskiPrzez bankowość elektroniczną, infolinię lub w oddziale.0 zł
mBankPrzez bankowość elektroniczną lub infolinię.0 zł
Nest BankPrzez bankowość elektroniczną lub infolinię.0 zł
PKO BPPrzez bankowość elektroniczną, infolinię lub w oddziale.0 zł
Santander Bank PolskaPrzez bankowość elektroniczną, infolinię lub w oddziale.5 zł w bankowości internetowej i 25 zł w oddziale lub przez infolinię

W niektórych bankach można cofnąć wyłącznie przelew zagraniczny, o ile ten nie został jeszcze zrealizowany (środki są zablokowane na rachunku). Taką usługę oferuje np. Alior Bank, natomiast jest ona kosztowna – wydamy na to 150 zł + koszty banku pośredniczącego w transakcji. 

Ważną informacją dla osób, które chciałyby cofnąć przelew zlecony w systemie transakcyjnym bankowości elektronicznej jest to, że niektóre banki dają „okienko” na wycofanie zlecenia. Jeśli klient szybko zorientuje się, że popełnił jakiś błąd, to może bez konsekwencji anulować przelew. Tak działa to m.in. w ING Banku Śląskim czy w Nest Banku. 

Brak możliwości cofnięcia przelewu – co robić? 

Jeśli bank nie umożliwia cofnięcia przelewu, czy to w sesji bieżącej, czy z datą odroczoną, to istnieje pewien prosty sposób na uniknięcie problemów i żmudnego procesu odzyskiwania pieniędzy. Wystarczy błyskawicznie opróżnić konto. Można to zrobić np. poprzez zlecenie przelewu wewnętrznego na rachunek oszczędnościowy. W takiej sytuacji przelew zewnętrzny nie zostanie zrealizowany z powodu braku środków na koncie. 

Gdy bank już zrealizował błędny przelew

Otrzeźwienie w związku z błędnym podaniem numeru konta odbiorcy przelewu może przyjść dopiero po czasie, gdy np. otrzymamy wezwanie do zapłaty – choć wcześniej byliśmy przekonani, że opłaciliśmy rachunek, fakturę etc. Szybka analiza historii transakcji wykaże, że przelew został zlecony na nieprawidłowe konto i oczywiście nie ma już możliwości jego cofnięcia. Co wtedy? 

Tutaj z pomocą może przyjść bank, który oferuje usługę pośredniczenia w odzyskaniu pieniędzy od omyłkowego adresata. Jeśli odbiorca pieniędzy nie wykazał się uczciwością i ich nie zwrócił, to warto zgłosić się właśnie do swojego banku, najlepiej dzwoniąc na infolinię lub odwiedzając oddział stacjonarny. 

Po przestawieniu szczegółów bank poprosi o wystawienie dyspozycji zawnioskowania do banku odbiorcy o zwrot środków – odbywa się to za pośrednictwem systemu Ognivo. Bank odbiorcy skontaktuje się z klientem i poprosi o oddanie omyłkowo przelanych pieniędzy. Jeśli ten zachowa się uczciwie, to środki trafią na rachunek techniczny w banku nadawcy, a następnie na rachunek bieżący, z którego przelew został zrealizowany. Cała procedura powinna zająć do 30 dni roboczych

Może się oczywiście okazać, że odbiorca przelewu nie ma ochoty na zwrot środków, czyli po prostu je sobie przywłaszczył. W takiej sytuacji należy wystąpić do swojego banku z wnioskiem o udostępnienie danych odbiorcy. Można się z nim skontaktować we własnym zakresie lub zgłosić sprawę na policję, powołując się na artykuł 405 Kodeksu cywilnego (bezpodstawne wzbogacenie się). 

Czy można cofnąć przelew BLIK?

Przelewy BLIK cieszą się coraz większą popularnością. Mnóstwo osób wybiera je zamiast klasycznych przelewów bankowych z uwagi na wygodę, szybkość oraz fakt, że można w ten sposób zrealizować przelew w weekend

Czy jednak w razie pomyłki można cofnąć przelew BLIK? Niestety nie. Pozostaje tutaj skontaktować się z odbiorcą przelewu i poprosić o zwrot środków lub – jeśli ten nie chce współpracować – zwrócić się o pomoc do banku zgodnie z opisaną wcześniej procedurą. 

Czy można cofnąć przelew PayPal? 

Cofnięcie, a w zasadzie anulowanie przelewu jest możliwe tylko w dwóch przypadkach:

  1. Gdy odbiorca nie ma konta PayPal i przelew jest zawieszony.
  2. Gdy nadawca podał nieprawidłowy adres e-mail odbiorcy. 

W jednej z tych sytuacji wystarczy anulować transakcję z poziomu swojego konta PayPal. Jeśli jednak pieniądze trafiły już do odbiorcy, to o ich zwrot trzeba będzie się upomnieć we własnym zakresie. 

Czy kiedykolwiek korzystaliście z usługi cofnięcia przelewu? Udało się anulować omyłkową transakcję? A może musieliście odzyskiwać pieniądze od odbiorcy w inny sposób? Czekam na Wasze komentarze. 

Źródło:zaradnyfinansowo.pl