Edukacja Zdrowotna i Psychiczna w Szkołach – Nowy Przedmiot i Inicjatywy na Rzecz Młodzieży
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada wprowadzenie nowego przedmiotu w polskich szkołach – edukacji zdrowotnej połączonej z edukacją obywatelską, z dużym naciskiem na zdrowie psychiczne. Paulina Piechna-Więckiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, podczas debaty zorganizowanej przez Forum Ochrony Zdrowia w Centrum Prasowym PAP, wskazała, że w nowym programie nauczania znajdzie się szeroki blok poświęcony zdrowiu psychicznemu. Nowa inicjatywa ma na celu wykształcenie w uczniach świadomości zdrowia psychicznego, co jest szczególnie ważne w kontekście rosnącej liczby młodych ludzi potrzebujących wsparcia psychiatrycznego.
Podczas tego samego spotkania poseł Grzegorz Napieralski, zastępca przewodniczącego sejmowej podkomisji ds. zdrowia psychicznego, podkreślił, że duża odpowiedzialność za zdrowie psychiczne młodzieży spoczywa na parlamentarzystach, którzy decydują o przydzieleniu funduszy na edukację i prace legislacyjne związane z tym obszarem. Napieralski podkreślił również potrzebę powołania pełnomocnika ds. zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, który koordynowałby działania legislacyjne i zapewnił spójność przepisów w tej dziedzinie. Jak zauważył, taki lider byłby wsparciem w usprawnieniu całego procesu tworzenia i wdrażania zmian w obszarze zdrowia psychicznego młodych ludzi.
Eksperci zebrani na debacie organizowanej przez Forum Ochrony Zdrowia zgodnie zauważają, że rosnąca liczba młodych osób wymaga opieki psychiatrycznej. Renata Szredzińska, prezeska Fundacji „Dajemy Dzieciom Siłę,” przytoczyła wyniki badań WHO, które pokazują, że młodzi ludzie w kryzysach psychicznych najczęściej szukają wsparcia wśród najbliższych, a doświadczenia przemocy w domu są często powiązane z autodestrukcyjnymi zachowaniami u dzieci. Wyniki te pokazują, jak ważne jest zapewnienie dzieciom bezpiecznego środowiska zarówno w domu, jak i w szkole, oraz wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego.
Wprowadzenie nowego przedmiotu do programu nauczania, jak i powołanie pełnomocnika ds. zdrowia psychicznego młodzieży, to kroki mające na celu długofalową poprawę zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Polsce. Eksperci są zgodni, że konieczne jest intensywne wspieranie zdrowia psychicznego młodzieży poprzez odpowiednie działania edukacyjne i systematyczne zmiany legislacyjne, które zapewnią młodym ludziom większe poczucie bezpieczeństwa i lepszy dostęp do pomocy.
Źródło:papmediaroom.pl