Miliardy na sprawną i wygodną kolej w Wielkopolsce
Szybsza podróż między województwami, wygodniejsze połączenia regionalne, nowoczesne stacje i przystanki, lepsze warunki dla przewozu towarów. Takie będą efekty realizacji projektów z Krajowego Programu Kolejowego w województwie wielkopolskim. Tylko na podstawowej liście KPK są projekty za 5 mld złotych.
Dla mieszkańców województwa i podróżujących po liniach kolejowych w regionie efektem prac będzie skrócenie podróży i lepsza obsługa pasażerów na stacjach i przystankach. Po zakończeniu wszystkich prac, ok. godziny krócej pojadą najszybsze pociągi na trasie Poznań – Wrocław, o 40 minut skróci się także podróż z Poznania do Piły (1 h zamiast 1h 40 min). Podobne skrócenie, po zakończeniu prac, uda się osiągnąć na trasie z Poznania do Szczecina – podróż skróci się o 35 minut (ok. 1h 40 min zamiast 2h 15 min). Sprawniejsze i krótsze podróże będą również na trasach: Poznań – Warszawa, Poznań – Inowrocław, Poznań Główny – Kluczbork i Poznań Franowo – Kiekrz.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w obecnej perspektywie kontynuują poprawę oferty dla dalekobieżnych przewozów pasażerskich np. wykorzystujących trasę Poznań – Szczecin, ale jednocześnie poprawi się komunikacja na liniach regionalnych np. Poznań – Piła i w aglomeracji. Prace PLK przyniosą też znaczącą poprawę warunków dla przewozów towarowych. Przykładem takiej inwestycji może być odcinek Poznań Franowo – Kiekrz – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Krajowy Program Kolejowy w województwie wielkopolskim przewiduje na liście podstawowej 13 projektów za ponad 5 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje 9 projektów o wartości ponad 3,5 mld zł. Razem to 22 projekty o łącznej wartości blisko 9 mld zł.
– Wielkopolska to szybko i prężnie rozwijający się region, a inwestycje kolejowe są jego ważną częścią. Poprawa połączeń z Poznania do Wrocławia, Katowic czy Warszawy, wygodniejsze podróże w aglomeracji poznańskiej oraz poprawa warunków dla transportu towarowego znacząco podnoszą atrakcyjność naszego regionu – mówi Marlena Maląg, wicewojewoda wielkopolski.
Istotne efekty prac to m.in. skrócenie czasu przejazdu:
• w relacji Poznań – Wrocław o ok. 65 min z 2h 35 min do ok. 1h 30 min
• w relacji Poznań – Szczecin o ok. 35 min z 2h 15 min do ok. 1h 40 min
• w relacji Poznań – Warszawa o ok. 15 min z 2h 35 min do ok. 2h 20 min
• w relacji Poznań – Piła o ok. 40 min z 1h 40 min do ok. 1h
• w relacji Poznań Główny – Inowrocław o ok. 10 min z 1h do ok. 50 min
• w relacji Poznań Franowo – Kiekrz o ok. 3,5 min z 13,5 min do ok. 10 min
Projekty na liście podstawowej:
1. Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap III, odcinek Czempiń – Poznań – Faza II (POIiŚ)
2. Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie (CEF)
3. Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń (CEF)
4. Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz (CEF)
5. Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Chodzież – Piła Główna (RPO)
6. Prace na linii nr 353 Poznań Wschód – Dziarnowo (środki krajowe)
7. Prace na liniach kolejowych nr 394, 395 na odcinku Poznań Franowo – Zieliniec – Kiekrz w ramach projektu: Zwiększenie dostępności magistrali E 20 i C-E 20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych (środki krajowe)
8. Prace na liniach kolejowych nr 281, 766 na odcinku Oleśnica / Łukanów – Krotoszyn – Jarocin – Września – Gniezno w ramach projektu: Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Dolnego Śląska (środki krajowe)
9. Prace na linii kolejowej nr 272 na odcinku Kluczbork – Poznań Gł. w ramach projektu: Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska (środki krajowe)
10. Wymiana nawierzchni wraz z robotami towarzyszącymi na linii kolejowej nr 272 Kluczbork – Poznań, odcinek Kórnik – Poznań Główny wraz z przebudową mostu stalowego na rzece Warcie na stacji Poznań Starołęka w km 196,254 (środki krajowe)
11. Modernizacja mostu w km 110,586 linii 281 Oleśnica – Chojnice wraz z dobudową brakujących przęseł w torze nr 1 (środki krajowe)
12. Przywrócenie do eksploatacji linii kolejowej nr 181 na odcinku Kępno – Oleśnica w ramach projektu: Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Dolnego Śląska (środki krajowe)
13. Modernizacja infrastruktury kolejowej w obrębie peronów stacji Poznań Główny po stronie zachodniej z dostosowaniem jej do obsługi osób niepełnosprawnych (środki krajowe)
Lista rezerwowa:
1. Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie, odcinek Wronki – Słonice (CEF)
2. Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., etap II: Zduńska Wola – Ostrów Wielkopolski (POIiŚ)
3. Prace na liniach kolejowych nr 14, 815, 816 na odcinku Ostrów Wlkp. – (Krotoszyn) – Leszno – Głogów wraz z elektryfikacją odcinka Krotoszyn / Durzyn – Leszno – Głogów (POIiŚ)
4. Prace na liniach kolejowych nr 18, 203 na odcinku Bydgoszcz Główna – Piła Główna – Krzyż, etap I: prace na odcinku Bydgoszcz Główna – Piła Główna (POIiŚ)
5. Prace na liniach kolejowych nr 18, 203 na odcinku Bydgoszcz Główna – Piła Główna – Krzyż, etap II: prace na odcinku Piła Główna – Krzyż wraz z elektryfikacją (POIiŚ)
6. Prace na obwodnicy towarowej Poznania (POIiŚ)
7. Prace na liniach kolejowych nr 281, 766 na odcinku Oleśnica / Łukanów – Krotoszyn – Jarocin – Września – Gniezno (POIiŚ)
8. Rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa (RPO)
9. Rewitalizacja linii kolejowej nr 357 na odcinku Drzymałowo – Wolsztyn (RPO)
Źródło: