Informacje i wydarzeniaZdrowie i urodaŻycie

Nowe badania: Już trzylatki łączą poczucie własnej wartości z wyglądem – wpływ mediów i zabawek na rozwój tożsamości płciowej dziewczynek

Już małe dziewczynki, w wieku trzech lat, zaczynają wiązać poczucie własnej wartości z atrakcyjnością fizyczną, co odnotowano w badaniu „She’s so pretty”, opublikowanym w czasopiśmie „Child Development”. Wyniki sugerują, że dziewczynki przywiązują większą wagę do wyglądu niż chłopcy, co wynika z wpływu mediów, rodziny oraz twórców zabawek. Jak wskazuje May Ling Halim, współautorka badania, dzieci otrzymują sygnały, że wygląd jest kluczowy dla poczucia szczęścia i akceptacji społecznej.

W poprzednich badaniach stwierdzono, że małe dzieci często mają potrzebę wyrażania swojej tożsamości płciowej poprzez wygląd – na przykład nosząc różowe sukienki bez względu na okoliczności. Najnowsze badanie rozszerzyło te obserwacje, badając, kiedy dzieci zaczynają oceniać atrakcyjność fizyczną i czy istnieją różnice między płciami w tej ocenie.

Naukowcy przeprowadzili wywiady z 170 dziećmi w wieku od trzech do pięciu lat. Dziewczynki z tego przedziału wiekowego przywiązywały dużą wagę do atrakcyjności, zwracały uwagę na ładne ubrania i preferowały zawody związane z wyglądem, takie jak modelka lub makijażystka, zamiast profesji takich jak nauczycielka czy bibliotekarka. W badaniu stwierdzono również, że już pięciolatki czasem zaczynają kontrolować swoją dietę, by dopasować się do wyidealizowanego obrazu.

Dziewczynki silniej utożsamiały atrakcyjność z tożsamością płciową niż chłopcy, którzy rzadziej wiązali wygląd z tym, co znaczy bycie chłopcem. Badanie wykazało, że różnice w postrzeganiu wyglądu między płciami zaczynają się już w przedszkolu.

Na zjawisko to wpływa wiele czynników, takich jak media, zabawki czy opinie dorosłych. Popularne postacie z bajek, takie jak księżniczki Disneya, promują wzorce urody jako kluczowe cechy. Członkowie rodziny i nauczyciele także często zwracają uwagę na wygląd dziewczynek, co może wzmacniać to przekonanie. Zabawkowe zestawy kosmetyczne czy modowe lalki są również przykładem, jak wygląd staje się centralnym elementem w zabawkach dla dziewczynek.

Dzieci w tym wieku nie rozumieją metafor i mogą traktować idealizowane wzorce wyglądu dosłownie, co prowadzi do tworzenia nierealistycznych standardów piękna. Autorzy badania podkreślają, że konieczna jest zmiana w sposobie wychowywania dzieci – zarówno poprzez dobór zabawek, jak i języka, którym się posługujemy wobec dziewczynek. Ważne jest, by nauczyciele i rodzice nie faworyzowali dzieci na podstawie wyglądu, co może prowadzić do zaburzeń poczucia własnej wartości.

Długoterminowe skutki uzależniania poczucia wartości od wyglądu mogą prowadzić do problemów psychicznych, takich jak depresja, a także fizycznych, jak zaburzenia odżywiania czy nadużywanie substancji. Nadmierne skupienie się na wyglądzie może także ograniczać ambicje zawodowe dziewczynek i odciągać ich uwagę od nauki.

Źródło:newseria.pl