Prawo.pl: po 1 stycznia nowe zasady zakupów podczas pokazu, wycieczki oraz online

Od 2023 r. nie będzie można zawierać umowy dotyczącej usług finansowych podczas pokazu, a także wycieczki. O dwa tygodnie zostanie wydłużony termin przeznaczony na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Zmienią się też zasady zakupów na platformach internetowych – podaje Prawo.pl.

1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie nowelizacja z 1 grudnia 2022 r. do ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 2581). Nowe przepisy wprowadzają większą przejrzystość zakupów na platformach internetowych. Zmienią się też zasady zawierania umów podczas pokazów handlowych oraz na odległość.

Prawo.pl informuje, że umowy zawarte podczas pokazów będą traktowane jak umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa, co wiąże się m.in. z tym, że przedsiębiorca ma obowiązek poinformowania konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o szczegółach umowy. Z kolei konsument może odstąpić od tej umowy w ciągu 30 dni, bez podania przyczyny.

Prawo.pl wskazuje również, że do ustawy o prawach konsumenta nowela dodała art. 7ab., który mówi, że umowa dotycząca usług finansowych nie może być zawarta podczas pokazu, a także wycieczki. Wyjątek dotyczy umów zawieranych podczas pokazów organizowanych w miejscu zamieszkania lub stałego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie. Umowa zawarta wbrew zakazowi będzie nieważna.

Eksperci portalu Prawo.pl podkreślają, że dla przedsiębiorców wyzwaniem będą nowe obowiązki informacyjne, m.in. jasne określenie, czy dany sprzedawca na platformie jest przedsiębiorcą, a więc czy konsument będzie miał możliwość odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny, czy też konieczność poinformowania konsumenta o podziale obowiązków związanych z umową zawieraną na platformie z osobą trzecią.

Umowy online – nowe definicje i obowiązki 

Nowelizacja wprowadza szczególne zasady zawierania umów za pośrednictwem internetowych platform handlowych. Przede wszystkim na dostawców takich platform, czyli podmioty, które je obsługują, nałożone zostały obowiązki informacyjne w stosunku do konsumentów. Będą też nowe definicje: internetowe platformy handlowej oraz dostawcy  internetowej platformy handlowej.

Poprzez  internetową platformę handlową należy rozumieć usługę korzystającą z oprogramowania, w tym ze strony internetowej, z części strony internetowej lub aplikacji, obsługiwanego przez przedsiębiorcę lub w jego imieniu, w ramach której umożliwia się:

konsumentom zawieranie z innymi przedsiębiorcami umów na odległość lub
osobom fizycznym niebędącym przedsiębiorcami zawieranie umów na odległość z innymi osobami fizycznymi niebędącymi przedsiębiorcami;
Natomiast dostawcą  internetowej platformy handlowej jest przedsiębiorca, który obsługuje internetową platformę handlową, dostarcza podmiotom, wskazanym powyżej, internetową platformę handlową lub umożliwia korzystanie z tej platformy.

Zdaniem Adrianny Perużyńskiej, radcy prawnego  z Kancelarii Prawnej Wojarska, Akeksiejuk i Wspólnicy, wyzwaniem dla przedsiębiorców będą nowe obowiązki informacyjne w przypadku wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość za pośrednictwem tejże platformy.  – Takim nowym obowiązkiem jest m.in. jasne określenie dlaczego niektóre towary zostają wyróżnione (w szczególności gdy kontrahent za to zapłacił), czy dany sprzedawca na platformie jest przedsiębiorcą, a więc czy konsument będzie miał możliwość np. odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny, czy też konieczność poinformowania konsumenta o podziale obowiązków związanych z umową, która jest zawierana na internetowej platformie handlowej, pomiędzy osobę trzecią oferującą towary, usługi lub treści cyfrowe a dostawcę internetowej platformy handlowej – wylicza. 

Ponadto nowe przepisy dodają do ustawy art. 32 a, który wskazuje, jak powinien postąpić przedsiębiorca w przypadku odstąpienia przez konsumenta od umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej. Przedsiębiorca nie może od dnia odstąpienia od umowy w żaden sposób wykorzystywać treści innych niż dane osobowe dostarczone lub wytworzone przez konsumenta. Natomiast w przypadku odstąpienia od umowy może uniemożliwić konsumentowi dalsze korzystanie z treści cyfrowych lub usługi cyfrowej, w szczególności przez uniemożliwienie konsumentowi dostępu do treści cyfrowych lub usługi cyfrowej lub zablokowanie konta użytkownika.

Źródło: PAP MediaRoom