Sztuczna inteligencja w influencer marketingu – szansa czy zagrożenie?
Zgodnie z badaniami Influencer Marketing Hub, prawie 70% strategii marketingowych korzysta obecnie ze sztucznej inteligencji (AI). W przypadku kampanii influencerskich odsetek ten wynosi blisko 50%. AI odgrywa kluczową rolę w analizie danych, doborze influencerów, przewidywaniu trendów oraz monitorowaniu efektywności kampanii. Jednak pojawiają się pytania o autentyczność i zaufanie, które są fundamentem influencer marketingu.
– AI wspiera marketerów w analizie i doborze odpowiednich twórców, co pozwala maksymalizować efektywność kampanii. To wsparcie, a nie zastąpienie procesów kreatywnych – tłumaczy Adam Szudra, dyrektor zarządzający Friends & Brands.
Algorytmy AI analizują dane demograficzne, zaangażowanie odbiorców i wartości twórców, aby rekomendować najlepszych influencerów dla danej marki. Popularne narzędzia, takie jak HypeAuditor, wykorzystują tę technologię, by wskazać odpowiednich kandydatów spośród milionów kont na platformach społecznościowych. AI pomaga również w tworzeniu spersonalizowanych treści oraz w optymalizacji kampanii w czasie rzeczywistym, co zwiększa zwroty z inwestycji.
Mimo rosnącej roli AI w branży, technologia ta nie jest jeszcze gotowa do pełnego zastąpienia ludzi. Twórcze procesy i autentyczność pozostają domeną człowieka, choć niektóre marki eksperymentują z wirtualnymi influencerami, takimi jak Lil Miquela czy Lu do Magalu. Wirtualni influencerzy oferują pełną kontrolę nad przekazem i dostępność przez całą dobę, jednak budzą wątpliwości natury etycznej.
– Wirtualni influencerzy mogą zrewolucjonizować branżę, ale czy powinniśmy ich nadal nazywać influencerami? W końcu influencer marketing opiera się na autentyczności i zaufaniu, czego AI nie jest w stanie zastąpić – podkreśla Szudra.
Jednocześnie zwraca uwagę na konieczność transparentności w wykorzystaniu AI. Nowe regulacje, takie jak unijne AI Act, wymagają wyraźnego oznaczania treści generowanych przez sztuczną inteligencję, aby konsumenci byli świadomi ich źródła.
– Tak długo, jak działania związane z AI będą transparentne i etyczne, technologia ta może przynieść wiele korzyści zarówno dla twórców, jak i marek – dodaje ekspert.
Źródło:newseria.pl