W komunikacji miejskiej, poczekalni i w domu, czyli jak Polacy robią zakupy poprzez aplikacje mobilne – analiza OLX
Zakupy w modelu mobile commerce przyciągają coraz większą liczbę zwolenników. Przez aplikacje na smartfony szukamy rzeczy nowych, ale też polujemy na okazje z drugiego obiegu. Według danych OLX aż 59% Polaków kupuje takie produkty przez aplikacje na telefon. Co zatem najchętniej kupujemy w modelu m-commerce i jak to robimy?
Mobile first
Nie jest to zaskoczeniem, że rynek aplikacji mobilnych rośnie. Polski rynek aplikacji w 2023 r. uzyskał 753,37 mln USD przychodów. Poza kategorią gry i media społecznościowe znaczny przychód zdobyły aplikacje zakupowe [1], które według danych Gemius znajdują się w pierwszej dwudziestce najpopularniejszych aplikacji, zaraz obok platform społecznościowych [2]. Idąc dalej, smartfon jest najczęściej wybieranym urządzeniem do e-zakupów (79%), a wśród generacji Z odsetek ten jest większy i wynosi aż 93%.
Smartni Polacy. Gen Z przoduje
To, w jaki sposób Polacy zmienili podejście do zakupów mobilnych, pokazują również dane OLX. Z OLX w lutym 2024 r. korzystał co drugi internauta w Polsce. Największą aktywność użytkowników obserwuje się w weekendy, co może wskazywać na to, że możliwości zakupu, jak i sprzedaży konkretnych produktów konsumenci poszukują wtedy, gdy mają więcej wolnego czasu, który mogą spędzić na poszukiwaniach. Średni czas w miesiącu spędzony w aplikacji OLX to 81 minut, ale najmłodsza generacja potrafi spędzić w aplikacjach re-commerce tyle samo czasu co… w social mediach. W ujęciu globalnym przynajmniej raz w miesiącu 50% Polaków korzysta z rozwiązań re-commerce. W przypadku grupy wiekowej 17-26 odsetek ten jest większy i wynosi 65%.
Według badania Danae na zlecenie OLX „Zachowania młodych w świecie e-commerce i re-commerce” Polacy robią zakupy mobilne zazwyczaj kilka razy w miesiącu. Młodzi, najczęściej decydują się na zakupy z powodu zachcianek, natomiast starsi częściej decydują się na zakup wtedy, gdy potrzebują danej rzeczy. Najczęściej kupowanymi produktami są odzież lub obuwie, ale także elektronika oraz produkty związane z hobby.
„Korzystanie z aplikacji mobilnych jest sposobem na sprytniejsze, szybsze zakupy – wystarczy, że mamy pod ręką smartfon. Użytkownicy >>OLX-ują<< w różnych porach dnia, przez co można wywnioskować, że szukamy okazji wtedy, gdy tylko znajdziemy na to chwilę. Nie zawsze planujemy dany zakup, ale aktywnie poszukujemy, z nadzieją odnalezienia białych kruków. Pokazują to nasze badania, gdzie ponad 40% kupujących wskazało, że ich zakupy są czasem planowane, a czasem spontaniczne” – dodaje Paulina Musielak-Rezmer, PR Lead OLX.
Jak przyciągnąć użytkownika
Aby użytkownicy chętnie korzystali z aplikacji, istotne jest zadbanie o odpowiednie doświadczenie użytkownika – intuicyjny interfejs, personalizowane oferty, zaszyfrowane dane posiadacza konta czy możliwość wyboru sposobu zakupu i dostawy produktu.
„Ważne jest także wdrażanie odpowiednich udogodnień dla samych transakcji. Przykładowo dodanie opcji Przesyłki OLX, która pozwala na większą elastyczność w wyborze opcji dostaw, zwiększa szanse na sprzedaż o 50%. Usługę tę uzupełniamy także o Pakiet Ochronny, który w przypadku paczek pustych lub niezgodnych z zamówieniem, pozwala kupującemu odzyskać środki za zakup” – dodaje Paulina Musielak-Rezmer, PR Lead OLX.
Źródło informacji: OLX