Ponad 32 tysiące zapytań tylko w sprawie zdarzeń drogowych wpłynęło w ciągu roku do Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu
Już wkrótce zainteresowane osoby i instytucje będę mogły uzyskać potrzebne im informacje szybciej i wygodniej. Przyczyni się do tego realizacja projektu pn. „Wdrożenie e-usług oraz elektronicznego zarządzania dokumentacją w Wielkopolskiej Policji”. O szczegółach wartego ponad 36,6 mln zł projektu, dofinansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027, opowiedzieli podczas konferencji prasowej w Urzędzie Marszałkowskim 9 stycznia 2025 r. Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego oraz nadinsp. Tomasz Olczyk, Komendant Wojewódzki Policji w Poznaniu.
– Cieszę się, że policja jest również tą instytucją, która stawia na e-usługi, czyli udostępnia swoje zasoby informacyjne i komunikuje się z obywatelami za pomocą środków elektronicznych. To dziś znak czasów. Ten projekt zdecydowanie zmieni obraz Wielkopolskiej Policji – podkreśla Marszałek Marek Woźniak. Marszałek dodaje również: – Podobnych projektów w procedurze podpisanych umów mamy już w Wielkopolsce 25. Dotyczą administracji samorządowej, uczelni, zakładów opieki zdrowotnej, organizacji pozarządowych – całej sfery udostępniana danych oraz komunikacji między instytucjami, a światem zewnętrznym i komunikacji wewnętrznej. Cyfrowa forma udostępniania danych jest zdecydowanie łatwiejsza i zajmuje mniej czasu. W ramach Funduszy Europejskich dla Wielkopolski staramy się wspierać takie inicjatywy.
– Celem naszego projektu jest usprawnienie komunikacji zewnętrznej policja-obywatel, jak i wewnętrznej. To między innymi e-dostęp do informacji publicznej, to także tematy dotyczące zdarzeń drogowych. W ostatnim czasie odnotowujemy dużą liczbę składanych wniosków z różnych instytucji, dotyczących udzielania informacji i koordynacji działań związanych z prowadzonymi postępowaniami. Dzięki projektowi będziemy mogli sprawnie i rzeczowo odpowiadać na zapytania instytucji zewnętrznych, a obywatel, który stał się ofiarą jakiegoś zdarzenia, będzie miał szybko udzieloną informację np. ze strony ubezpieczyciela. System będzie rozpowszechniony w całym wielkopolskim garnizonie. To ponad 416 stanowisk kancelaryjnych i 3 tys. stanowisk do obsługi całego systemu – informuje Komendant Tomasz Olczyk.
W ramach harmonogramu realizacji projektu w 2025 roku policjanci zaplanowali wybór wykonawcy, rozbudowę architektury IT, a także wdrożenie systemów e-usług oraz elektronicznego archiwum. W latach 2025-2026 będzie postępowała budowa platformy do udostępniania usług. Nie zabraknie działań informacyjnych i promocyjnych. Będą realizowane również szkolenia z użytkowania systemu. Pełna funkcjonalność projektu przewidziana jest na 2027 rok.
Projekt Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu pn. „Wdrożenie e-usług oraz elektronicznego zarządzania dokumentacją w Wielkopolskiej Policji” jest realizowany w ramach Działania 1.3: „Rozwój e-usług i e-zasobów publicznych” Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Wartość projektu to 33,6 mln zł, a dofinansowanie unijne stanowi ponad 23,5 mln zł.
– Wartość wszystkich tego typu projektów w ramach FEW to 83 miliony złotych, a marszałkowskie dofinansowanie unijne przedsięwzięć już zakontraktowanych wynosi 58 mln zł. Projekt Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu jest najdroższym projektem w tej puli – zaznacza Marszałek Marek Woźniak.
Dodatkowe informacje o projekcie w prezentacji na www.umww.pl/e-uslugi-w-policji
Foto:https://www.facebook.com/PolicjaWlkp/photos/d41d8cd9/1205205271072165/?_rdr
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu